مرجع تخصصی مقالات آشنایی با لوازم خانگی و یخچال

استفاده درست از لوازم خانگی به خصوص یخچال دارای اهمیت خاصی است که باید به آن توجه ویژه کرد

مرجع تخصصی مقالات آشنایی با لوازم خانگی و یخچال

استفاده درست از لوازم خانگی به خصوص یخچال دارای اهمیت خاصی است که باید به آن توجه ویژه کرد

یخچال چگونه کار میکند؟ طرز کار و آشنایی با قطعات یخچال


آیا تا به امروز به شیوه فعالیت یخچال فریزر، روند خنک سازی یخچال فریزر و یااینکه چه‌طور یخچالتان مواد غذایی را خنک می نماید  نمایندگی یخچال پارس در مشهد   اندیشه کرده‌اید؟

پیرو به جواب این پرسش که سردخانه به چه شکل عمل می نماید میپردازیم.


از دیرباز تا به امروز یخچال فریزر ها تحت عنوان یک کدام از اساسی‌ترین ابزارهای انسان جهت نگهداری، محافظت و ممانعت از خرابی برای مواد غذایی به حساب آورده می شود. فریزر یک کدام از مهم‌ترین اختراعات بشری بوده که موجب تحولی شگرف در طریق معاش‌ آدم ها گردیده‌است و این قابلیت را نیز برای بشر ها مهیا آورده که طی روزهای وقتگیر حتی غذای خویش را مراقبت کنند.


نسبتاً از حدود اوایل قرن بیستم وجود فریزر در معاش روزانه همگی بشر ها به‌تدریج توسعه و گسترش یافت و به نترسی می اقتدار بیان کرد که اینک ذیل یک درصد جمعیت عالم در منزل هایشان فریزر نداشته باشند.

گردش هوای سرد درون یخچال فریزر موجب نماید شدن پروسه پرورش باکتری ها و ساخت خرابی مواد غذایی می‌شود و به‌این شکل طعام تا زمان فرصت بیشتری ماندگاری داراست و میتوان آنرا نگه داری نمود.


فریزر به مراد جابجایی گرما از درون سردخانه به دور و بر خارج عمل می‌نماید، از این رو زمانی دستتان را روی بخش پشتی سردخانه، یا این که در حوالی لوله‌های فلزی آن، قرار بدهید می‌توانید گرما را شم فرمائید. البته دقیقاً به چه شکل باطن سردخانه و یخچال فریزر مدام سرد میباشد؟ نحوه فعالیت یخچال فریزر ها جدای از اصطلاحات تخصصی که داراست، بسیار معمولی و قابل شعور میباشد.


نمایندگی تعمیرات مرکزی جواب پرسش یخچال فریزر چه گونه فعالیت می نماید و روند های درونی آن را با زبانی معمولی برایتان شرح میدهد. در بالا پیش از اینکه به معرفی اجزاء و قطعات یخچال فریزر بپردازیم، شمارا با اصول طریق فعالیت یخچال فریزر آشنا می‌کنیم.


اصول فرایند خنک سازی سردخانه

 


اصول نحوه عمل سردخانه و یخچال بسیار بی آلایش و قابل فهم میباشد؛ فرایند این عمل به‌این شکل میباشد که نیازمند دفع کردن گرمای یک محل و جابجایی به محل دیگر میباشد، شاید برایتان دیدنی باشد که بدانید اصول فعالیت در یخچال فریزر ها بر اصل و مبنای ضابطه دوم ترمودینامیک میباشد.

چرخه‌ی ترمودینامیکی، به چرخه‌ی بسته‌ای گفته میگردد که ماده‌ای را زیر تأثیر فرایند‌های گوناگون قرار میدهد و آنگاه آن را به موقعیت اول خویش برمی گرداند. یخچال فریزر ها با ساخت و ساز گردش مبرد در باطن اتوماتیک می‌ نمایند تا مبرد را از موقعیت مایع به گاز تبدیل نمایند. این روند که تبخیر گفته می‌شود، موجب خنک سازی دور و اطراف گوشه و کنار می‌گردد و اثرات مطلوبی را برجا می‌گذارد و موجب ماندگاری بیشتر مواد غذایی در داخل فریزر می شود.


 فرآیند refrigerator cycle

برای اینکه پروسه تبخیر و تغییر‌و تحول مبرد یعنی از شرایط مایع به گاز استارت گردد، باید از فشار مایحتاج بر روی مبرد بوسیله خروجی با اسم لوله مویین کاسته خواهد شد. جهت ادامه یافتن فرآیند کوشش فریزر، جریان مبرد گاز را می بایست به شرایط مایع خویش برگرداند، بدین ترتیب گاز را مجددا با میزانی از فشار و جایگاه حرارت بیشتر پایین فشار قرار می‌دهند تا جایی که سبب میشود کمپرسور دستگاه وارد کار خواهد شد و مشابه به پمپ دوچرخه فعالیت نماید.

در هر مرحله ای که کمپرسور یخچال فریزر عمل خویش را انجام می نماید، گاز داغتر و زیر فشار بیشتر قرار می‌گیرد. درین فرصت خازن دستگاه که در پشت سردخانه درنظرگرفته شده میباشد، آغاز به خنک شدن می نماید.



وقتی که گاز داخل کندانسور دستگاه که همچنان پایین تأثیر فشار زیاد بوده خنک می گردد و بعد از آن مجددا به مایع تغییر تحول صورت می‌یابد. در غایت مبرد مایع به اواپراتور دستگاه بازگشت داده میشود که فرایند در آن مجددا آغاز گردد.


معرفی اجزاء و قطعات سردخانه

اجزای متعدد سردخانه مشتمل بر چگالنده (condenser)، انبساط (Expansion devices)، کمپرسور، کندانسور، شیر فشارشکن یا این که تبخیر کننده و بقیه وسایل کمکی جهت افتتاح، مانند: در دست گرفتن‌کننده‌، غربال‌و سیستم ضد یخ‌زدگی تشکیل‌شده میباشد. ساماندهی و هماهنگی در قطعات سردخانه بر حسب نوع کوشش و ملزومات مربوطه دستگاه جهت اجرای کارکرد موءثر سردخانه لازم میباشد.

 


 سیال یا این که مایع مبرد

 


مبرد یا این که ماده خنک‌کننده مثلا سیالاتی می باشند که در چرخه‌ی ترمودینامیکی در یخچال فریزر قرار میگیرند و تحت عنوان عاملی یاری دهنده در محافظت دمای تبخیر کننده یخچال فریزر و یا این که دور و بر درونی یخچال فریزر در حیث گرفته می‌شود. زمانی‌ که مواد سیال مبرد در چرخه تبخیرکننده‌ وارد میشوند، موجب به چنگ آوردن گرما از داخل فریزر می گردند و بعد از آن به بخار تبدیل می‌شوند. یکی روند مربوط به این فرایند تغییر‌و تحول در فاز دستگاه میباشد که می‌تواند اثر خنک‌سازی سردخانه را به حداکثر برساند.


مثلا خصوصیت های اصلی یک سیال مبرد مطلوب غیر سمی بودن مواد، خورنده نبودن، عدم اشتعال‌ و انفجار ناپذیری است و مهمتر اینکه یکی مشخصه های این ماده این میباشد که نباید از نوعی باشد که در مواقع نشتی، سبب حریق به دست آوردن گردد.



کمپرسور فریزر

به گویش معمولی قلب فریزر به عبارتی کمپرسور میباشد. در مبحث نحوه عمل سردخانه کمپرسور نقش مهمی داراست. چون مواد مبرد را در سیستم دستگاه به گردش در می‌آورد، منجر فشار آوردن به بخش گرم مدار می‌گردد و مبرد یخچال فریزر را گرم می کند.


اساسا به به عبارتی نحوی که وظیفه قلب ارسال خون به سراسر تن میباشد؛ کمپرسور فریزر نیز، وظیفه داراست سیال مبرد را در مجموع فریزر با تولید موقعیت ارتقا فشار روی مواد آن‌ها را تهیه و تنظیم و سرازیر کند. 


به ذکر دیگر بایستی اظهار کرد که کمپرسورها برای مثال وسایلی میباشند که با به کارگیری از انرژی مکانیکی، مواد سیال را خیلی سریع به داخل خویش مکیده و آن گاه آن‌ها‌را بصورت فشرده در می‌آورند.


در حین این عملیات، دمای گازی که فشرده شد‌ه‌است هم ارتقا پیدا می نماید. معمولاً گازهای پرفشار خروجی دستگاه را از سیستم خنک‌کننده میگذرانند تا وقتیکه دمای گاز به حد بی آلایش خویش برگردد. به‌این گزینه دقت فرمایید که مواد سیالی که داخل کمپرسور یخچال فریزر وارد و یا این که از آن بیرون می‌شوند در آغاز می بایست به طور فاز گاز باشد تا به امکانات دستگاه آسیبی وارد نشود.

به عبارتی صدایی که در حین فعالیت کردن فریزر می‌شنوید، صدای کمپرسور میباشد. دمای فریزر بوسیله ترموستات با بی سروصدا پر‌نور کردن کمپرسور، در دست گرفتن میگردد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد